Rokortsystem for roere i Kajakafdelingen                                                   Strøby august 2021.

Formål:

• At skabe overblik over, hvem der er ude og ro og i hvilken kajak.
  • At give en vis sikkerhed/tryghed.
 Procedure:

De gule personlige rokort:

Til medlemmer der har gennemgået IPP1 og IPP2 eller tilsvarende. Dog som minimum har gennemført en selvredning og en makkerredning under tilstedeværelse af en af klubbens instruktører.

Sørg for at dit kort er udfyldt med korrekte data – dit navn, tlf. nr. og evt. adresse.

Når du tager ud i en kajak, udfylder du kortet med dato, turens mål og forventet hjemkomst.

Kortet opbevares i et ringbind i alfabetisk orden – når man ikke er ude og ro.

De blå personlige rokort:

Til medlemmer der endnu IKKE har gennemgået en makkerredning eller selvredning.

Medlemmer med blå kort frarådes på det kraftigste at tage på vandet alene.

Derimod er personen meget velkommen til at tage med på en tur sammen med en erfaren kajakroer med gult kort.

Kortet opbevares i et ringbind i alfabetisk orden – når man ikke er ude og ro.

Klubkajakker:

Kajakkerne er forsynet med nummer eller bogstav.

På tavlen i klubhuset er der en lomme til hver kajak forsynet med et hvidt kajakkort.

De personlige rokort placeres under roning foran det hvide kort og viser derved, hvilken kajak der er taget og af hvem.

Ved hjemkomst registreres antal km på det personlige kort og det sættes tilbage i mappen.

Private kajakker:

På den sorte tavle i klubhuset er der en lomme til hver kajak forsynet med et hvidt kajakkort.

Det hvide kajakkort er forsynet med kajakkens farve/farver, type og ejers navn.

De personlige rokort placeres under roning foran det hvide kort på ens egen kajak.

Private kajakker der hentes til ekstern tur; her bedes ejeren sætte sit kort i holderen med påtegning om, at kajakken er hjemme.

For private kajakker gælder samme regler som klubkajakker.

De grønne rokort:

Det er muligt at tage gæster med på en rotur, såfremt man selv har et gult kort. Til det er det muligt at låne en af vores kajakker og udstyr. Til det formål har vi grønne gæstekort. Kortene udfyldes med navn, turens mål, forventet hjemkomst og placeres i lommerne efter samme regler som de personlige kort. Dog henstiller vi til, at dette ikke benyttes på klubaftener, arrangementer og ved planlagte ture.

De røde kort:

Er en kajak skadet, beskrives skaden på et rødt kort og dette sættes op i den defekte kajaks lomme.

Findes der andet defekt udstyr fjernes dette fra containeren og lægges ved mappen med rokortene og Kajakudvalget informeres. Der må ikke ligge defekt udstyr i containeren.

For en sikkerheds skyld:

• Når man forlader klubhuset vil det være en god skik at tjekke, hvem der er ude og ro.
  • Skulle du være den sidste, der forlader klubben og der stadig er gule kort i lommerne, tjek da venligst forventet hjemkomst.
  • Er tiden overskredet, tjek da om kajakken er lagt på plads.
  • Er kajakken på sin plads, må vi forvente, at vedkommende har glemt at lægge sit kort på plads i mappen.
  • Er tiden overskredet væsentligt og er du i tvivl, så ring op på det tlf. nummer, der står på kortet og tjek om alt er ok.
  • Opnår du ikke kontakt til personen – kontakt da én fra Kajakudvalget.
Ordensregler for Kajakafdelingen
  • Nøglen til containerne skal på plads efter brug og koden til nøgleboksen skal trykkes væk.
  • Redningsveste, pagajer og andet udstyr skal være på plads, når klubhuset forlades.
  • For bortkomne ejendele påtager klubben sig intet ansvar.
  • Efter hjemkomsten fra en tur skal kajakken og udstyr omhyggeligt rengøres, inden det lægges på plads.
  • Kajakkerne skal være tømt for vand og aftørret i cockpit og skotter
  • Medlemmernes ejendomsret skal strengt respekteres.
  • Den sidste, der forlader klubben, er ansvarlig for, at der er slukket, lukket og låst.
  • Skader på klubbens udstyr skal straks meddeles Kajakudvalget. Benyt de røde kort.
Med venlig kajak hilsen

Kajakudvalget